صفحه اصلی > مطالب > ارزش غذایی خرما

ارزش غذایی خرما

11 / بهمن / 1391

هسته آن به دلیل داشتن مواد غذایی بعد از آسیاب کردن با سایر علوفه مخلوط برای دام غذائی مفید خواهد بود. هسته خرما دارای بین ۸ تا ۱۰ درصد روغن است، که این مایع، ماده اولیه در صنایع شوینده ها و پاک کننده ها مانند انواع شامپوها، پودر لباس شوئی و صابون بوده و این مطلب طی تحقیقات جهاد دانشگاهی خوزستان و اداره کل منابع گزارش شده است.

خرما و صنایع جانبی و تبدیلی آن:

با توجه به اهمیت بسیار ارزشمند خرما بصورت طبیعی آن، بعضی اوقات جهت استفاده بیشتر از آن ناچار به تبدیل خواهیم شد. از طرفی دیگر ذائقه های گوناگون انسانها برای مصرف، همچنین سلیقه های مختلف باعث می شود میوه خرما را به صورت تبدیلی درآورده و مورد مصرف قرار دهند.

برخی انواع فرآورده های تولید شده با کمک خرما:

۱- ارده شیره، مخلوط شده از کنجد با شیره خرما میباشد که با ترکیب آندو میتوان آنرا با نان خورد.

۲- حلوا و ارده

۳- حلوا تیرک

۴- خرما ارده

۵- خرما – روغن

۶- رنگینک: از خرما و رطب و تازه استفاده می شود که هسته آنرا گرفته و ما مغز گردد و در میان افزوده با آرد و روغن داغ این خوراک دسر مانند و میل می کنند.

۷- شله آش خرما

۸- شیره – نارج

۹- چنگال (چنگمال): مخلوطی است از لواش سمنو، خرما زرد رنگ ، روغن حیوانی. زعفران، کنجد و سیاه دانه و ادویه که شیرینی سفره نوروزی است و غذایی است پر انرژی و خوش طعم

۱۰- نان شیرین با شیره

۱۱- گرده یا نان گرد با شیره

۱۲- کلمپه: شیرینی که در داخل آن از خرمای تازه و رطب استفاده میکنند و یکی از معروفترین شیرینی های کرمان و شهرستان بم است و هر مسافری اصولاً به عنوان سوغات با خود به شهرش میبرد.

تعدادی غذاهای متنوع، یا دسرهای مختلف نیز از این محصول توسط مصرف کنندگان تهیه میشود.